Sadece bir günde, dünya çapında ortalama 200.000’den fazla uçuş yapılıyor. Buna, toplamın yaklaşık yarısını oluşturan ticari, kargo ve charter uçakları ile iş jetleri, özel jetler, helikopterler, hava ambulansları, hükümet ve askeri uçaklar, insansız hava araçları, sıcak hava balonları ve planörler dahildir.
Çoğu, bir uçağın konumunu ve diğer uçuş verilerini hava trafik kontrolüne ileten bir cihaz olan bir transponder ile donatılmıştır ve bu cihazdan gelen sinyal, ADS-B adı verilen bir teknolojiye dayalı alıcılar tarafından alınabilir.
Kısacası, Flightradar24 gibi uçuş izleme sitelerinin yaptığı şey budur: Kullanıcılara gökyüzündeki her şeyin gerçek zamanlı anlık görüntülerini sağlar.
ABD Temsilciler Meclisi Başkanı Nancy Pelosi’yi taşıyan bir ABD Hava Kuvvetleri uçağı geçen Ağustos ayının başlarında Tayvan’a indiğinde, uçuş izleme hizmeti Flightradar24 aracılığıyla 700.000’den fazla insan uçuşu takip ediyordu. Üstelik bu rakam sadece iniş sırasında kaydedildi.
Boeing 737’nin askeri bir versiyonu olan ve C-40 olarak adlandırılan uçak, Çin ordusuyla karşı karşıya gelmemek için dönüş yapmadan önce Malezya’nın Kuala Lumpur kentinden ayrıldı. Bu, uçak yavaş yavaş kuzeye doğru ilerlerken çevrimiçi konuşmaları ateşledi. Sonuç olarak, yedi saatlik uçuşun en azından bir kısmını takip eden 2.92 milyon kişi ile Flightradar24’te şimdiye kadarki en çok izlenen uçuş oldu.
Flightradar24’ün sahibi kim?
Site, Flightradar24 AB adlı bir İsveç şirketine aittir ve site üzerinden canlı bir hava trafik kontrolü haritası sunmaktadır. Şirket ayrıca diğer uçuş ölçümleriyle birlikte hava durumu haritaları, ATC limitleri, uçuş çizelgeleri, uçuş geçmişi ve kabin takibi sağlar. Flightradar, dünyanın her yerindeki bireylere ve işletmelere ücretsiz ve premium hizmetler sunar.
Flightradar24 tesadüfen kuruldu
Flightradar24 web sitesi 2006 yılında İsveç’te “tamamen tesadüfen” kuruldu ve Flightradar24’ün İletişim Direktörü Ian Pechenek, asıl amacın uçak bileti fiyat karşılaştırma sitesine trafik çekmek olduğunu söyledi. Başka bir deyişle, amaçları, ziyaretçilerin uçuş fiyatlarını karşılaştırabilecekleri bir hizmet sunmaktı.
Flightradar24 ilk olarak 2010 yılında İzlanda’daki bir yanardağın patlaması binlerce uçuşu durdurduğunda ve dört milyon ziyaretçiyi çektiğinde dünya çapında ün kazandı. Petchenik, “Bu, kesinlikle uluslararası etkinliklere ilk girişimizdi ve halka açık hava trafiğini gerçek zamanlı olarak göstermenin nasıl bir etkisi olabileceğini görmemize olanak sağladı. Aldığımız ziyaretçi sayısı sitenin çökmesine neden olabilirdi,” diyor Petchenik.
İlgi sürekli artıyor
Pelosi’nin uçuşundan önce, Flightradar24’te en çok izlenen uçuş rekoru, Rus muhalefet lideri Alexei Navalny’nin hapse atılacağı Rusya’ya dönüş uçuşundan kaynaklanıyordu. Ocak 2021 uçuşunu 550 bin kişi izledi. Nisan 2020’de yaklaşık 200.000 kişi, Boeing 777 uçağının Ankara üzerinde Türk bayrağının hilal ve yıldızlarını çizmesini izledi. Bu bir önceki rekordu.
195.000 Flightradar24 kullanıcısı uçuşun dönüşünü takip ediyor # TK1920 Ankara’ya pic.twitter.com/mPUZJWHC2V
– Flightradar24 (@flightradar24) 23 Nisan 2020
Daha önce, Eylül 2017’de binlerce insan Delta’nın cüretkar Boeing 737’sinin Porto Riko’ya inmek için Hurricane Irma’ya doğru uçtuğunu izledi.
Büyük olayları bir kenara bıraksak bile, uçuşlara yetişenlerin sayısı artmaya devam ediyor: “Sevdiklerini takip etmek, seyahatlerini takip etmek veya uçuş aramak için siteyi kullanan birçok insan görüyoruz. Bu, uçağın o gün daha sonra vardığından emin olmak isteyenler içerir.Pechenek diyor ve devam ediyor:Başka bir kullanım durumu, uçmakla çok ilgilenen veya belirli uçak türlerini gerçekten takip etmek isteyen kişilerdir. Ayrıca havaalanına gidebilir, uygulamayı indirebilir ve ne olduğunu görebilirsiniz. Havayolu endüstrisi, uçak sahibi oldukları ve kiraladıkları için veya bir uçak filosuna sahip oldukları ve onları takip etmek istedikleri için bize başvurabilir. Son olarak, çok fazla uçuş verisi elde etmek için profesyonelce yatırım yapan insanlar var. Endüstri tahminleri yapmak için büyük veri kümelerini kullanan havayolları, havaalanları ve uçak üreticileri gibi.“
Veriler nasıl toplanır?
Flightradar24, Antarktika gibi uzak bölgeleri bile kapsayan yaklaşık 34.000 ünite ile dünyanın en büyüğü olduğunu söyledikleri veri toplama için kendi ADS-B alıcı ağına sahiptir. Alıcıların yaklaşık dörtte biri Flightradar24 tarafından yapılmıştır. Ancak çoğunluk, verileri gönüllü olarak gönderen meraklılar tarafından oluşturuldu. Alıcının inşası nispeten ucuz olduğu için – bileşenlerin maliyeti toplamda yaklaşık 100 dolar – Flightradar24’ün 2009’da ağını halka açmaya başlamasından bu yana pek çok kişi kaydoldu.
Küresel uçuşları izlemek için yoğun bir alıcı seti gerekir. Ancak ağın dağıldığı okyanuslarda bariz bir sorun var. Peki, açık su üzerindeki uçuşları nasıl kapsıyorlar?
Petçenik,”Mümkün olan her yerde adalar bularak ve orada alıcılar olduğundan emin olarakdiyor ve devam ediyor:Ancak, son zamanlarda okyanustaki uçakları daha iyi takip etmek için uydu ADS-B alıcılarına yöneldik. Ancak, en yaygın veri kaynağımız hala karasal ağımızdır.“
Bu kadar ayrıntılı ve yerel miktarda veriye sahip olmak, acil durumlar ve kazalar hakkında erken bilgi sahibi olmak için de faydalı olabilir. “Sunucularımıza gelen her şeyi günlüğe kaydediyoruz ve gerekirse belirli bir alıcıya geri dönüp ham verileri çıkarabiliyoruz. Bunu bir kaza olduğunda veya Hava Seyrüsefer Hizmet Sağlayıcıdan veya Kaza Soruşturma Şubesinden bir talebimiz olduğunda yapıyoruz.Peçenek diyor.
Bazen veriler, resmi bir soruşturma yürütülmeden önce bir kazanın nedenini ortaya çıkarabilir. 24 Mart 2015’te ikinci pilot tarafından kasıtlı olarak bir dağa çarpan Germanwings Flight 9525 vakasında, veriler çok net bir tablo ortaya koydu. Petchenik diyor ki:En eksiksiz veri setinde karşılaştığımız parametrelerden biri, Germanwings uçuşu durumunda elde ettiğimiz MCP ALT adlı bir şeydir. Bu, uçağın otomatik pilotuna uçuş irtifasında bilgi vermek için döndürülen düğmedir. Bu seviyedeki veriler göz önüne alındığında, bu yükseklik değeri sıfır olarak ayarlanır. “
Her uçak izlenebilir mi?
Genellikle askeri, devlet veya özel uçuşlarda kullanılan uçak veya hava yolu sahipleri, verilerinin herkese açık olarak görüntülenmesini engellemeye karar verebilir. Örneğin, LADD gibi bir programa, FAA’nın takip edilememesi için tuttuğu “uçak verilerinin görüntülenmesi sınırı” için kayıt olabilirler. “Biz bu listeye uyuyoruzPeçenek diyor.Operatör verilerinin farklı, anonim veya bazı durumlarda hiç görüntülenmemesini sağlayan bir programdır. Günlük takip ettiğimiz toplam uçak sayısının yaklaşık yüzde 3’ü bir tür veri görüntüleme düzenine sahiptir.. “
Diğer gönderilerimize göz at
[wpcin-random-posts]
İlk Yorumu Siz Yapın