Arama motorları denilince akla ilk gelen firma şüphesiz çoğumuz için aynıdır: Google. Google, Amerikan yapımı bir arama motoru olmasının yanı sıra tüm dünyada faaliyetlerini sürdürmektedir. Ancak bazı ülkelerdeki özel şirketler, benzersiz bir algoritma ve altyapı kullanarak kendi arama motorlarını geliştirebilmiştir.
Bunun en iyi örnekleri Rusya ve Çin’dir. Rusya’da Yandex ve Çin’de Badiu adlı arama motorları, bölgelerinde Google kullanımını azaltmış ve ülkelerinde lider arama motorları haline gelmiştir. Buraya kadar olan kısım işin maneviyat ve millî boyutudur. Arama motorlarının bir başka yönü de elbette önemliliktir.
Başta Google olmak üzere arama motorları en büyük paya sahip ve bu da internette milyarlarca dolarlık devasa bir finansal kaynak anlamına geliyor. Tahmin edebileceğiniz gibi, Rusya ve Çin gibi ülkelerdeki hükümetler, kendi ülkelerindeki arama motorlarını sübvanse ediyor, böylece milli servetlerini ihraç etmiyorlar.
Türkiye’de internetten dönen paranın önemli bir kısmı, yani günde yaklaşık 2 milyon lira, arama motoru olarak Google’a gidiyor. Bu kadar büyük miktarda paranın çıkışını takip etme ve vergi ödeme sorunları, hükümetin ve Google’ın birkaç kez karşılaşmasına neden oldu.
Türk arama motoru projesi daha önce birçok kez denenmesine rağmen başarılı bir Türk arama motoru olmadı. Özellikle Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın başbakanlık döneminde yaptığı konuşmalarla birçok fırsatçı devletten para alabilmek için “Yerel Arama Motoru”, “Ulusal Arama Motoru” adı altında çeşitli projelere başlamıştır. Sonunda, sonuç tam bir hayal kırıklığı oldu.
O günden itibaren, hakkı dahi ödenmeyen ve iktidar tarafından sürekli eleştirilen bir milli servet ortaya çıktı. Maalesef Türkiye’de Google’ın yerini alacak bir arama motoru geliştirmek mümkün değil.
Türk arama motorları neden arka plandaydı?
Türk arama motoruyla, yerel arama motoruyla, ulusal arama motoru logosuyla ortaya çıkan pek çok proje vardı ama ne yazık ki hepsi çöp sitelere dönüştü ya da 1-2 ay içinde kapandı. Türkiye’de arama motorları neden başarısız oluyor? Aslında soruyu cevaplamak kolay değil, bu yüzden bazı unsurlarla cevap vermek daha iyi;
- yetersiz sermaye; Arama motoru geliştirme yüksek bir bütçe gerektirir. Sunucu giderleri, ofis giderleri, çalışan maaşları, sigorta primleri ve borçlu olunan vergiler gibi birçok kalem var.
- Yetenek aranıyor Türkiye’de arama motoru oluşturacak yetenekler bulmak kolay değil. Çekirdek programın yazılması ve bu yazılan çekirdek programda yapılacak iyileştirmeler her yazılım mühendisinin yapabileceği türden değildir. Türkiye’de bu tür altyapıların üstesinden gelebilecek bir ekip kurmak çok zor.
- önyargı ve muhalefet; Maalesef her şeye temkinli yaklaşmayı seven, her şeye karşı çıkan bir milletiz. Bunun nedeni, daha önce üretilen yerli malların kalitesiz olması da olabilir.
- uzun süre dayanabilmek; İnanın bize Yandex açıldığında milyonlarca insan kullanmadı. Çin’deki yasak kaldırılırsa Badiou sürüşünü sürdürebilecek mi? Büyük ihtimalle tahtını tekrar Google’a kaptıracak. Türkiye’de açılan projelere baktığımızda neredeyse hiçbir şeyin bir seneye dayanamayacağı görülüyor.
- benzerlik; Yerel bir arama motoru olduğunu iddia eden çoğu proje, Google’ı taklit etmeye ve Google’ın kullandığı algoritmaları kullanmaya çalışır. Bu tür projelerin kısa sürede kapanması normaldir. Google’ın birkaç geliştiriciye milyarlarca dolar yatırım yaparak kazandığı algoritmaları alamazsınız. Daha da kötüsü, Google tarafından sağlanan özel arama hizmetini veya API hizmetini kullanarak Google ile rekabet ettiğini iddia edenler var.
- güven inşa edememe; Yerel arama motoru projelerinin başarısız olmasının ana nedenlerinden biri, kullanıcılarına güvenememeleridir. Kişisel bilgi güvenliğinin önemi bu konuda belirleyici faktörlerden biridir.
Ulusal arama motoru projeleri nasıl başarılı olur?
Ulusal arama motorlarının başarılı olabilmesi için öncelikle yeterli sermayenin hazırlanması, gerekli teknik yetkinliğe sahip geniş bir ekibin oluşturulması ve gelişmeye devam etse dahi hizmetlerini en az iki yıl geliştirerek sürdürebilmesi gerekmektedir. olumsuzluk. Kullanan, kendine has bir algoritması ve mantığı olmalı ve son olarak kullanıcılarına güven verebilmelidir.
Yerel arama motorları nelerdir?
Başta da söylediğimiz gibi ülkemizde yerel arama motoru olarak ortaya çıkan birçok proje var ancak birkaç ay içerisinde hizmet durduruldu ve hatta site kapatıldı. Bunların hepsi aktif olarak kullanılabilir veya en azından hizmetlerini durdurmazlarsa burada uzun bir Türkçe arama motorları listesi ile sizlerle buluşabiliriz. Ancak ne yazık ki sürekliliğini garanti edebilen yerel bir arama motoru olarak ortaya çıkan projelerin sayısı azdır. Lafı fazla uzatmadan yerel arama motorlarını listelemeye başlayalım.
belliver arama motoru
Biliver’in Türkiye’nin en uzun süre çalışan arama motoru olduğunu söyleyebiliriz. 2009 yılından bu yana kullanıcılarına hizmet veren biliver.com, daha çok iş dünyasına ve sektörlere yönelik bir arama motoru gibi görünse de, doğru ve güvenilir bilgi için iddialı bir arama motoru olarak karşımıza çıkıyor.
Mobil tarafta etkin bir şekilde kullanılamayan Türkçe arama motoru biliver’in bu konuda da iyileştirmeler yaptığı bilgisi var. Arama algoritması ve web sitelerinin indekslenme şekli diğer arama motorlarından tamamen farklı olduğu için biliver.com’un kat etmesi gereken uzun bir yol var gibi görünüyor. İçerik açısından da bazı eksiklikler olduğunu belirtmek gerekir. Umarız bu eksiklikler kısa sürede giderilir.
biliver arama motoru ana sayfasına biliver.com adresinden ulaşabilirsiniz.
Vohof arama motoru
Arama Motoru Vuhuv, 2012’den beri yürütülen bir başka başarılı arama motoru projesidir. Biliver’in aksine, diğer arama motorları gibi çalışan kupon sitelerini indekslemek için örümcek yazılımı kullanır.
Vuhuv’da masaüstü kullanarak yaptığınız aramaların sonuçları hoşunuza gitmiyorsa Google, Yandex, Bing, Biliver gibi diğer arama motorlarında arama yapmanızı sağlar.
İçerik açısından oldukça zengin olan Vuhuv’un daha gidecek çok yolu var.
vuhuv.com linkine tıklayarak vuhuv ana sayfasına gidebilirsiniz.
TurTC arama motoru
Kendi indeksini ve indeksini oluşturmayı başaran bir diğer yerel arama motoru projesi de TurTC. Örümcek programları kullanarak web sitelerini indeksleyen TurTC, sonuçlara manuel olarak müdahale ediyor.
TurTC 2008 yılından bu yana hizmet vermekte olup, içerik bakımından zengindir ve gösterge sayısını sürekli artırmaya devam etmektedir.
TurTC’nin İngilizce ve Fransızca gibi Türkçe dışındaki dillerdeki sonuçları bing.com’a benzese de Türkçe olarak kendi dizinlerini oluşturduklarını görüyoruz. Bazı tasarım eksiklikleri olsa da bunlar çözülemeyecek sorunlar değildir.
turtc arama motoru ana sayfasına turtc.com linkinden ulaşabilirsiniz.
Bu Arama Motoru
Ocak 2017’de tanıtılan ve mobil kullanıma açılan Turkcell Yaani’nin yerel arama motoru artık web’de de kullanılabiliyor.
Turkcell CEO’su Kan Terzioğlu, Twitter hesabından Yaani’nin web arayüzünün mobilde de responsive olarak çalıştığını duyurdu.
Standart arama dışında görsel arama, haber arama, harita servisi ve video arama özellikleri bulunmaktadır. Arama sonuçları sayfasında müzik ara linkine tıkladığınızda Fizy ana sayfasına yönlendiriliyorsunuz.
Yerel Arama Motoru Projesi 2023’ün Hedefleri
Yerel arama motoru projesi Türkiye’nin 2023’ün en büyük projeleri arasında yer alıyor. Hükümetin istediği tam olarak biliver ya da wuhuv tarzı değil ama hükümet, devlet tarafından uygulanmaya ve yönetilmeye daha istekli bir proje başlatmak istiyor.
Kaynak: adam
Diğer gönderilerimize göz at
[wpcin-random-posts]
İlk Yorumu Siz Yapın