Concorde en son yaklaşık yirmi yıl önce indi ve ticari süpersonik uçuşlar sona erdi. Concorde’un yeni nesil bir uçağa öncülük etmesinin önündeki en büyük engel belki de bir uçağın ses bariyerini aşması. Sonik bir patlamaydı. Beklendiği gibi, yerleşim alanlarından geçerken camları kırabilecek patlamalardan memnun olmayanlar da oldu. Süpersonik uçuşun tekrar geçerli olabilmesi için sonik patlamanın çözülmesi gerekiyordu.
İşte bu noktada NASA’nın deneysel X-59’u ses bariyerini tamamen yeni bir şekilde kırma planıyla devreye giriyor. Bu plan “sesli grev” içerir.
Gürültülü patlamaları daha sessiz bir sonik “nabız”a indirgemek üzere tasarlanan X-59, birkaç saat içinde dünyayı gezme hayallerini canlandırdı ve yaklaşan bir testle X-59 tarihe muazzam bir başarı olarak geçebilir.
NASA’nın 2023’te Lockheed uçağı Martin’den teslim alacak Ertesi yıl, X-59’un yerleşim bölgeleri üzerinde seyahat edeceği ve süpersonik hale geleceği Quesst görevinin bir sonraki aşamasına geçecek. Sakinler daha sonra, bu “grev” in ne kadar gürültülü ve rahatsız edici olduğu da dahil olmak üzere, uçağın etkisi hakkında ankete tabi tutulacak. Test, X-59’un sessiz ve hızlı özelliklerini doğrularsa, NASA, düzenleyicilere, Dünya’da süpersonik hızlara ulaşan uçakların yasağını yeniden gözden geçirme talebinde bulunacaktır.
Süpersonik uçağın kaderi değişebilir
Bu aynı zamanda X-59’un tarih kitaplarına girmesini sağlayacak bir avantaja da sahip olacak, çünkü mevcut yasalar sadece uçakların ses hızını 9.145 metre veya su üzerinde aşmasını gerektiriyor. Çoğu ülkede geçerli olan bu yasa, şu anda uçakların her zaman saatte maksimum 926 kilometre hızla hareket etmesinin ana nedenlerinden biridir.
Bir sonik patlama uçağı, uçağın önünde ve arkasında sıkıştırılmış ve tek bir şok dalgasında birleşen basınç dalgalarını geçtiğinde bir sonik patlama üretilir. Bu dalgalar, ulaşılan hız nedeniyle artık ayrılamayacakları için birlikte hareket ederler. Birçok kişi, ses patlamasının yalnızca uçak ilk Mach 1’e (saatte ses hızının 1.235 kilometre üzerinde) hareket ettiğinde meydana geldiğini düşünür, ancak bu tamamen doğru değildir. Uçağın üzerinden uçan herkes şok dalgalarını duyar.
X-59, bilgisayar modellerinin daha sessiz bir ses patlaması üreteceğini tahmin ettiği bir uçak konseptiydi ve NASA ona “X-59” adını verdi.sonik vuruşOnu aradı. Bu tasarım mükemmel olmasa da (şok dalgaları kesinlikle tercih edilmez), Lockheed Martin ve NASA’nın ticari süpersonik uçuşların yasaklanmasına izin vereceğini umduğu sonik patlamadan kaynaklanan potansiyel gürültüyü ve hasarı azaltmayı amaçlamaktadır.
NASA’nın Quesst Misyon Entegrasyonu Direktörü Peter Quinn “Son 50 yıldır uçaklarımızı Mach 0.8’de tuttuk, bu yüzden oraya daha hızlı ulaşmak – nerede olursa olsun – hala bir hayalin gerçekleşmesi. X-59, Quesst görevinde uçarken, ses duvarını tekrar aşmaya hazır olduğumuzu düşünüyorum.“
Uçak bu yılın başlarında büyük testlerden geçti ve şimdi 2023’teki ilk uçuşuna hazırlanıyor. Herhangi bir sorun olmazsa, 2030’dan önce ticari bir süpersonik uçuş genel olarak kullanılabilir hale gelebilir.
Diğer gönderilerimize göz at
[wpcin-random-posts]
İlk Yorumu Siz Yapın